Inlegkruisjes, de neutronenbom en een oneerbaar voorstel

9 juni 2012 - Vendôme, Frankrijk

Live vanuit een 'Mediatheque' ergens langs de Loire -fietste toevallig voorbij, en het leek me dat ze hier wel internet moesten hebben, en inderdaad: gratis zelfs!- een volgend verslag!

Ik heb de afgelopen dagen weer een hoop meegemaakt, én bijgeleerd. Zo houden de voor- en achterbips het goed (zo heette dat toch, mam?) alleen onder de naden van m'n fietbroek ging het minder goed. Gouden tip van een gepensioneerde vlaming: inlegkruisjes ertegenaan plakken! Dus ja, ik fiets nu rond in een fietsbroek volgeplakt met die dingen. Ach, voor de schoonheidsprijs gingen we allang niet meer! Diezelfde vlaming had ik overigens wijsgemaakt dat ik een -die badketbalgrapjes komen ook overal van pas- een krultang in mijn bescheiden bagage had zitten.

Het reizen door Noord-Frankrijk is overigens een uitdaging op zich. Er is weinig, behalve veel heuvels (à 3 km tot 7%.... help!) en tegenwind (dagenlang). De straten zijn vaak uitgestorven, of -zoals een medereiziger het verwoordde- "het lijkt wel of er hier een neutronenbom gevallen is!" (die schijnt alleen mensen te vernietigen, en verder alles te laten staan, welja).

Oh, en beter heb je goed opgelet op de middelbare school: want een andere taal dan Frans is simpelweg geen optie. Gelukkig werkt lief lachen en knikken altijd en overal, en als je à droite van à gauche kan onderscheiden en de hele dag heel hard tegen iedereen 'bonjour!' roept, kom je een heel eind. Fransen zijn overigens heel behulpzaam: ik kan niet eens rustig m'n kaartje omslaan of er komt alweer iemand spontaan de weg wijzen. En in de bar steken ze direct hun hand uit naar m'n bidon om die te vullen met water en ijsklontjes!

Er worden je overigens ook dingen aangeboden waar je wellicht géén behoefte aan hebt. Zo werd ik in de stromende regen gegroet door een man op een motor. Hij bleef een paar kilometer om me heen cirkelen, en then 'he popped the question': you, me... sex? Verbluft riep ik 'non!' (de rechtse directe was ik door alle ontsteltenis even vergeten...) en ben vervolgens 20km doorgefietst voordat ik om durfde te kijken. Overbodig, want hij had direct rechtsomkeert gemaakt.

Diezelfde avond kwam ik overigens in een hemels B&B terecht: er stond een reusachtige fles Heineken klaar en ik mocht àlles uit de koelkast pakken wat ik wilde! En er was een schat van een waakhond en een telefoon om e.e.a. met het thuisfront te delen. De vrouw des huizes was weg maar had de deur voor me open gelaten. Foto's volgen!

Samenvattingen:

- Belgie = alles in de automaat: brood kende ik al, maar nu zelfs aardbeien, en melk!

- Noord-Frankrijk = primaire levensbehoeften zijn hier blijkbaar Brocante (antiek) en Coiffure (als-je-haar-maar-goed-zit), want iedere 500m... frustrerend als je een supermarkt/cafe (lees: toilet) zoekt!

Nou, het fietsen verveeld gelukkig nog lang niet :) evenals het lezen van alle leuke en bemoedigende reacties, waarvoor dank! Veel plezier allemaal met het kijken van de EK wedstrijden, eens kijken of ik er ergens nog een staartje van kan meepakken....

1. Anne:
    9 juni 2012
    Klinkt als dat je het wel gaat volhouden!!!
    Vergeet de croissants en t stokbrood (dat moet toch lukken in t Frans..;)!
    Succes!!! Liefs
  2. Nathalie:
    9 juni 2012
    Je verhalen zijn (zoals altijd) geniaal! Succes met de tegenwind en enthousiaste fransosen ;)
  3. Janne:
    9 juni 2012
    Wat een leuk verhaal weer! Je maakt erg veel mee lees ik wel! Geniet er verder van! Liefs
  4. Babs:
    9 juni 2012
    Geweldig om te lezen dat het zo goed gaat! Geweldig geschreven ook!! Geniet van je reis... Benieuwd naar je volgende verhaal! Ik wacht met spanning;)

X barbara
  5. Lotte:
    9 juni 2012
    Een pikant voorstel ondanks de inlegkruisjes?! Nice;)
    Hier in NL mis je vooral veel regen en een flut-spelend (lees: niet scorend) Nederlands elftal. Is het weer bij jou inmiddels wat verbeterd?! Fiets-se weer!! Xx
  6. Jan:
    9 juni 2012
    Goed om je vanavond weer even gehoord te hebben. Fijn om te weten dat je het zo naar je zin hebt en zoveel meemaakt. Succes met de volgende etappes, we zien elkaar waarschijnlijk dinsdag of woensdag, spreken we nog af.
    Kus,
    Jan
  7. Saradottie:
    10 juni 2012
    Belle Helène, . . . . . OH.LA.L.A..! Quelle Aventure!
    * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
    Wat zijn je foto's leuk !! Je schrijftalent ontdek ik zojuist ook !!
  8. Wouter:
    10 juni 2012
    Leuk verhaal weer! Op naar de volgende belevenis!
  9. Iris:
    10 juni 2012
    Klinkt weer goed chickie! Waar allways wel niet voed voor is, haha, mooie tip!

X
  10. Carlijn:
    10 juni 2012
    haha wat een avonturen! Leuk dat je ons toch nog regelmatig op de hoogte houdt zodat we kunnen meegenieten.
    Heel veel succes met je naden (;P) en voorspoedige kilometers met wat wind in de rug toegewenst!
    Liefs je trotse nichtje
  11. Paulien:
    hi heleen.

wauw, wat maak he allemaal.mee zeg. het klinkt als een bijzondere ervaring! heel veel succes en plezier nog. ik blijf je volgen.

groetjes je nicht paulien
  12. Joke korver:
    10 juni 2012
    Pete af van je ouwe tante.we denken aan je . Gr piet en Joke.
  13. Joke korver:
    10 juni 2012
    Petje af voor wat je doet!!! hou vol we denken aan je . Gr Piet en Joke K.
  14. Lisette:
    10 juni 2012
    Heleentje! Ziet er goed uit! Leuk om je verhaaltjes te lezen! Hoop dat t weer wat beter is! Heb je de eerste tip gepost op FB, de tweede werk ik aan! :-) Maar deze is wel iets meer op de route geloof ik! Haha, top wal dat fietsen wijffie! Krijg er zelf ook weer zin an! Herken de lege wegen en de bergen met 7% pfff!! Succes! Bedenk, alle wegen omhoog, gaan ergens weer naar beneden...!
    kus en knuffels!!
  15. Maaike:
    10 juni 2012
    JAIX, voor de meneer op de motor!
    Gelukkig heb je die rechtse in je assortiment zitten ;-)

Ennuh, na regen komt zonneschijn zeggen ze toch? Denk dat het wel zo'n beetje tijd is. Zet hem op, chick!
  16. Chiara:
    11 juni 2012
    haha weer een leuk verhaal leen. Succes met je inleg kruisjes... haha

Liefs
  17. Harm:
    11 juni 2012
    Ik heb een hekel aan fransozen die oneerbare voorstellen doen aan mijn zuster. Volgende keer die rechtse directe van je maar laten fieren ;)

Houd vol, ik houd je in de gaten!

Kus
    Harm
  18. Froukje:
    12 juni 2012
    Hoezo op zoek nr een toilet?? Dat is het mooie aan op reis in de natuur...wild plassen toegestaan! Ook voor vrouwen :)
  19. Simone:
    12 juni 2012
    Hola chicka,
    Fijn en leuk om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt! Ik vermaak me ook kostelijk met jouw verhalen :). Weer een talent ontdekt bij je ;).
    Ondertussen ben ik druk met de voorbereidingen van Streetball Masters Utrecht waar menig vrouwen van SBU, Bull's en Cangeroes met elkaar de strijd aan zullen gaan Als dat maar goed gaat.... ;)
    Geniet ervan en succes weer.
    Liefs, x Simoon