De toeristische route (ofwel: een dag uit het leven van een pelgrim)

27 juni 2012 - Rabanal Del Camino, Spanje

Zo, daar ben ik weer! Ditmaal vanuit een geweldige albergue annex bar, dus voor vanavond hebben we alles ineen :)

Inmiddels vertoef ik alweer enige tijd in Spanje, en ´I guess I just got my mojo back´! Na een initieel dipje vlak na de Pyreneeen ben ik weer helemaal in m´n hum. Mede dankzij alle berichtjes!

Maar laten we eerlijk wezen: het idee om de ´Camino de Santiago´* te volgen is eigenlijk helemaal niet zo origineel. Dit maakt enerzijds dat je je minder ´uniek´ voelt (desillusie), anderzijds ben je in Spanje vrijwel nooit alleen. De route is vergeven van (bosjes) wandelaars uit werkelijk álle windstreken. Zo noemden ze gisteren in de kerk (jaja, ik sliep bij de nonnen dus ben voor het eerst (!) op deze trip écht de kerk in geweest...) alle nationaliteiten van de ´pelgrims´ op die er die nacht sliepen, en het waren meer dan 20 verschillende! Hiervan lijken de (vaak jonge) Amerikanen in de meerderheid. Wat jammer is, want ik houd niet zo van Amerikanen. ´Oh you know, it´s like, I´m like, hello I´m Tiffany, soooo nice to meet you!´. Yugh. Hoewel, gisteren heb ik een oudere amerikaanse dame vergezeld op haar zoektocht naar een nieuwe onderbroek (granny-panties!) en dat was hilarisch. En natuurlijk was mijn spaans beter dan dat van haar. Wat vooral iets zegt over háár Spaans.

Afijn, een dag uit het leven van een ´pelgrim´ dus!

Nou, het is vooral vróeg opstaan. Vanwege de hitte dien je je hele ritme aan te passen: fietsen vanaf 7 uur (vanochtend om die tijd site-seeing in Léon, ´guess there´s nothing like Léon in the morning sun!´) tot uiterlijk 3 uur, dan wordt het echt te heet (lees: 40 graden...) met name op de dorre vlakte die de ´Tierra del Campos´ heet, en waarvoor je drie dagen (fietsen) nodig hebt om ´m over te komen. Respect voor de wandelaars daar!

Dit vroege opstaan werd in mijn eerste albergue-nacht ´veraangenaamd´ door een spaanse eigenaar die niet had misstaan als kok in een Muppets-film: reusachtig, met schort, en luidkeels spaanse aria´s zingend. Om 6 uur ´s ochtends! Afijn, hij schonk wel een goeie bak koffie. En fietsen door een nog ontwakend Spanje is écht wel fantastisch mooi!

Goed, dan lunch je ergens, met gezelschap als je mazzel hebt. Zo ontmoette ik gisteren een finse jongen die evenlang onderweg was als ik, maar dan vanuit zíjn huis! Hij had ook nog weinig gezelschap gehad: dus samen gefietst, op de markt inkopen gedaan (bij de mooiste groenteboer die ik ooit gezien hebt... 'wat een mooie fiets heb je!´ zij hij nog... smelt!) en aan de rivier brood met kaas en chorizo gegeten. Héérlijk! We waren allebei helemaal opgeladen na die dag. En toe ging hij weer zijn weg, en ik de mijne. Zoals dat meestal gaat langs de Camino :)

Om 3-4 uur arriveer je dan bij de albergue: douchen, handwasje (ghanese taferelen: in de zon boenen met je natte haar: voelde me net weer even volmaakt gelukkig!), rusten en lezen en schrijven.

Ah, misschien moet ik het fenomeen ´albergue´ nog even toelichten! Het is er in veel variaties, maar vooral groot (26 stapelbedden in een zaal), zonder privacy, mét regels (de deuren sluiten écht vaak om 22 uur, hier in de bar wat laten, gnagna) en je moet er tijdig weer uit: de eerste wandelaars vertrekken rond 5 (!) uur en om 7-8 uur wordt je er min of meer uitgebezemd. En het MIT gevoel is hoog, liggend tussen een snurkende spanjaard en een ruftende fancaise, gewekt door een fanfare (nee écht!)...

Dat laatste gebeurde vannacht in Léon: iedereen lag nét op één oor (heel braaf om 23 uur) en toen begin het festival! Briljant :) heb nog nooit zóveel mensen acuut rechtop in bed zien zitten.

Oh, en dan moet er nog gegeten worden! Je komt als je slim bent je albergue niet uit voor 6-7 uur, als het een beetje is afgekoeld. Gelukkig serveren ze vaak wat vroeger eten dan ´normaal´ is in Spanje (21 uur), speciaal voor ´de pelegrinos´. Niet altijd even bijzonder, maar met voldoende goede wijn om ´t weg te spoelen meer dan prima :) óf een goede pul bier bij de pizza, zoals laatste met twee scandinavische en een zuid-afrikaanse (lachen!) dame. En weer op een christelijk (snap nu waar die uitdrukking vandaan komt...) tijdstip naar bed!

* de wandelroute naar Santiago door Spanje, meestal vanuit de Pyreneeen gevolgd (St. Jean Pied-de-Port of zoals in mijn geval Oloron St. Marie)

Pfff, er is nog zoveel meer dat ik zou kunnen en willen vertellen over deze wonderlijke tocht! Maar dat komt vast vanzelf, beetje bij beetje. Ben al een beetje bang voor de ´reversed cultural shock´ die me straks te wachten staat. M´n finse fietsmaat waarschuwde me er al voor. Ineens geen ´kleine´ (honger, dorst, moe, pijn, panne, slaapplaats) problemen meer maar weer de ´grote´ van het échte leven. En het verslavende van de toerfietstrip. Dát geloof ik inderdaad...!

En inderdaad: straks! Want mijn retourticket is geboekt: zaterdag hoop ik aan te komen in Santiago (Insha-allah!) en dan vlieg ik op 4 juli terug naar huis.

Liefs uit Rabanal!

1. Michelle Simons:
    27 juni 2012
    Heleen, wat fijn dat je weer beter in je vel zit. Heerlijk om je verhaal te lezen, ik waande me even in een andere wereld! Succes met de laatste loodjes!!!
  2. Lidewij:
    Hee Heleen!!
    Wat een enorm gave verhalen heb je toch, ik heb ze braaf allemaal gelezen (ja je had er nog een stille groupie bij hier..), soms een goede oppepper midden in een nachtdienst bijvoorbeeld :)
    Respect dat je dat hele takke-eind (of hoewel, kippeneindje als je het met de Fin vergelijkt..) hebt weten te fietsen! Het klinkt erg cool maar ook wel zwaar. Gelukkig ben je van de regen af en heb je zoveel moois gezien en leuks meegemaakt, ik ben wel een beetje jaloers! Succes nog met het laatste stuk en ik hoop tot gauw een keer..
    Liefs!
  3. Anne:
    27 juni 2012
    Wat gaat t snel Heleen!! Klinkt alsof je t weer helemaal top hebt..;)!! Enjoy je laatste fietsdagen!!
    Liefs
  4. Wouter:
    27 juni 2012
    Leuk om weer te lezen! Succes, maar m.n. plezier, weer de laatste paar dagen! Maar komt volgens mij goed! :-) W
  5. Renee Spaans:
    27 juni 2012
    Heerlijk Heleen, zoals je schrijft! Ik heb weer zitten genieten en gelachen om alle uitspraken en voorvallen! Leuk, dat je zoveel enthousiaste mensen meemaakt...... Lopend..... Ik vind je fietstocht al geweldig! Hoop je gauw weer in levende lijve zulke gezellige verhalen te horen vertellen! Succes en geniet
  6. Harm:
    27 juni 2012
    Hoi heleentje. Live and kicking dus! Lekker joh. Mocht je woensdag in de avond aankomen dan wil ik je wel taxien! Laat maar weten 

Kus
  7. Saradottie:
    27 juni 2012
    Lieve , stoere, eigenwijze, fietsende , soms hilarisch schrijvende nicht . Hier spreekt een van je vele tantes met een brandende vraag. Mócht het ooit zover komen dat ik een plekje kan regelen als je jouw pelgrimagelezing geeft, . . . . mag ik dan een plekje op de eerste rij ? Naast die stoer Fin ??
  8. Evelien:
    28 juni 2012
    Jeetje, ben je al zo ver! Je bent mijn nieuwe held! Houd vol!

Liefs!
  9. Laura:
    28 juni 2012
    Lief! heerlijkheid! Herkenbare ervaringen, en toch ook weer niet! Fijn dat je Leon goed hebt aangedaan! Succes met galicia! You can do it y bon camino! Besos
  10. Lotte:
    28 juni 2012
    Succes de laatste dagen!! Gezellig dat je er binnenkort weer bent! Xxxx
  11. Rien Bor:
    3 juli 2012
    Hoi Heleen, Op de valreep van je ouders de link gekregen naar je reisverslagen. Ik heb ze nu allemaal in één keer gelezen (efficient hè) en het geeft een fantastisch beeld van wat je meegemaakt moet hebben. Chapeau! (frans voor: petje af:-) Overigens blijkt uit jouw reisverslag maar weer eens dat Frankrijk een prachtig land is, maar dat het jammer is dat die Fransen daar wonen.
    Ik ken door het vele (alleen) reizen het gevoel dat je soms personen ontmoet waar je graag nog heel lang mee zou willen omgaan, maar dat je toch je weg weer moet vervolgen en dat je soms lieden treft die aan je blijven plakken, maar waar je zelf zo snel mogelijk weer vanaf wilt. Aparte ervaringen zijn dat.
    Het lijkt me geweldig en emotioneel tegelijk om uiteindelijk aan te komen waar je wilde aankomen. Goede terugreis en gefeliciteerd met deze ervaring, die je de rest van je leven bij je zult dragen.
    Rien