Het Col-gevoel

22 juni 2012 - Cirueña, Spanje

Zo, vanuit een café not-so-near-you weer even een update. En dat mag ook wel weer eens, want jahoor: ik ben in Spanje aangekomen!

En dat had nogal wat voeten in de aarde (of op de fiets, zo je wil). Daarvoor moest ik namelijk eerst de Col du Somport over. Dat is een berg die het begin van de Pyreneeen markeert en er in de hoogtegrafiek uitziet als een omgekeerde cornetto. Nu heb ik vrij weinig verstand van fietsen en klimmen, maar dat leek me geen gunstig voorteken. En dat bleek. Het huilen c.q. kotsen heeft me nog nooit zo na gestaan. Maar, deze ´test voor het fietsen in Spanje´ heb ik mede dankzij enthousiaste franse wielrenners (deux kilometres, bien bien!) doorstaan. In slakketempo, maar dat maakt niet uit. Boven werd ik verwelkomd door allemaal reuzevriendelijke oosterburen (respect, respect!) die foto´s van me namen en op mijn fiets pasten terwijl ik op 1640m m´n peklgrimspaspoort ging laten afstempelen. Afijn, de twee weken ´trainen´ voorafgaand hieraan en alle welkome adviezen - laag verzet (fysiotherapie Spaans e.a.), ieder uur wat eten (Marit), eigen tempo (Ed) - heb ik absoluut nodig gehad. Dank daarvoor! En het trotse gevoel, pfoei. Onbetaalbaar! En dan is het toch stiekum een beetje jammer dat je daar in je eentje staat...

Maargoed, inmiddels heb ik alle kou, regen en vieze fransozen achter me gelaten en geniet ik van het prachtige Spanje! Een korte inleiding over dit prachtige land.

De voertaal in Spanje is spaans. Op zich geen nieuws, maar totdat ik hier aankwam had ik me niet zo gerealiseerd dat ik geen spaans spreek. Gelukkig weet ik met dank aan de Jeugd Van Tegenwoordig de supermarkt en pinautomaat te vinden en helpt Jodi Bernal ook een handje in het sociale verkeer.

De mensen in Spanje zijn ontzettend aardig. Ze willen je eigenlijk altijd wel helpen en/of met je converseren, en voelen zich daarbij nooit gehinderd door een ´no hablo espagnol, soi holandesa´. Dit zinnetje leerde ik in 1996 van mama op vakantie (voor alle andere niet-spaans-sprekenden: het betekent zoveel als ´ik spreek geen spaans ik ben een nederlandse´, lees: stop nu alsjeblieft met praten want ik begrijp je toch niet!) en nog steeds heeft het niet het gewenste effect. Ze ratelen gewoon verder, in het spaans. Ach. De oudere medemens hier is fantastisch: wijzen je de weg, vers drinkwater, een bakkerij of werpen je kushandjes toe (aaaah). Wel vreemd is dat iedereen hier langs de snelweg wandelt, alle geslachten en leeftijden en de mannen vaak met ontbloot (verbrand) bovenlijf. Dit mysterie blijft vooralsnog onopgehelderd.

Het weer in Spanje is in een woord fantastisch. Alle warme kleding is onderin de fietstas verdwenen en het echt zwéééten is begonnen. Nu dreig ik dus écht die neger met dat witte fietspak te worden.

Eten in Spanje gebeurt op wat afwijkende tijden, maar je aanpassen loont. Oh, en alles is lekker! Eigenlijk geen idee wat ik bestel, maar tot nu toe pakt het steeds prima uit.

Drinken is ook zoiets. De vino (zowel de tinto als de bianco) is koud, lekker, en komt in grote glazen voor weinig geld. En eh, op een halve liter blijk je prima te kunnen fietsen :) oh, en cerveza is spaans voor bier!

Nou, alweer een hoop geleerd en gezien dus. En ja, Spanje is echt schitterend: soms op het psychedelische af. Je ziet vanalles aan je voorbij trekken: van besneeuwde toppen tot sprookjesachtige kloven met watertjes en prachtige spookdorpen op bergjes. Voor het eerst bekruipt me soms het ´als ze me hier toch eens konden zien!´ gevoel, en dan realiseer je je dat het grootste nadeel van alleen reizen is dat je ´het moment´ met niemand kan delen. Maar k probeer voldoende foto´s te maken, dus dat volgt dan maar later :)

Zo, ik ga mijn ´pelgrimsalbergue´ opzoeken. Liefs en ik kijk alweer uit naar alle berichtjes/reacties!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Lotte:
    22 juni 2012
    Dit klinkt toch allemaal een stuk beter dan regen, vieze mannetjes op scooters, regen, slechte wegen en .. had ik al regen gezegd?? Heel fijn dat ik tijdens onze vakantie je witte fietspak mag aanschouwen! Ben alleen bang dat 12 dagen Portugal niet afdoende zal zijn om weer helemaal egaal te kleuren... :D geniet er verder van!! Xx
  2. Simone:
    22 juni 2012
    Spanje...dat klinkt goed! Ik ben jaloers! Maar dat komt wellicht omdat mijn vakantie over 1 week begint en ik daar heeeeeel erg aan toe ben. ;)
    Ondanks dat je alleen bent en de mooie momenten niet direct met iemand kan delen, deel je het met je mooie verhalen toch een beetje. Ik zou in ieder geval direct willen dat ik naast je fietste! :) En daarnaast ben ik natuurlijk reuze benieuwd naar je foto's.
    Geniet van Spanje en alles wat het land te bieden heeft (vino, cerveza onder het genot van wat te eten :D)!
    Liefs, xx Simoon
  3. Rita:
    22 juni 2012
    Ola doorzetter, ik zou maar al te graag bij je op die col gestaan hebben, maar ik ben bang dat ik de bezemwagen zou zijn,die jij natuurlijk niet nodig hebt gehad.EN die vieze mannetjes in Frankrijk zijn in Spanje sint en piet dus pas toch maar op!!!!!!ik ken je niet zo lang maar ben reuze trots op je.gr van je edit vrienden in Haarlem
  4. Joke korver:
    22 juni 2012
    Wat goed van jou!!!ik neem me,n petje voor je af en ben trots op z,on nichtje!!! Gr Joke.
  5. Hetty:
    22 juni 2012
    Eigenlijk was die joop zoetemelk helemaal niet nodig :-)! Super dat je die col bedwongen hebt. Ik leef vanuit huis / werk/ de nederlandse heuvels (grebbeberg morgen...) mee. Ik ben erg benieuwd naar de foto's. Doe je eigenlijk ook aan rustdagen? Geniet van al het moois daar! X
  6. Natalie:
    23 juni 2012
    wat ben je toch een kanjer!
  7. Willempie:
    23 juni 2012
    En ga eens een keer, als er niemand in de buurt is, bij een ravijntje eens flink hard voor je zelf staan applaudisseren..
    Komt direct terug dat geluid. Karma??

Wel eerst even je petje afnemen natuurlijk..
  8. Martine:
    23 juni 2012
    Ongelofelijk hoe ver je al bent Heleentje!! Ik hoop op foto's van die neger in het witte fietspak! Geniet van het weer, het eten en alle fijne mensen die je ontmoet! Heeeel veel liefs uit een grijs NL xxxx
  9. Anne:
    Hoi Heleen!!
    Super leuk om steeds al je verhalen te lezen en zo toch een beetje met je mee te kunnen leven! Prachtig om mee te maken hoor!
    Geniet van het heerlijke weer (jaloers) en succes nog even met fietsen! Ik ben enorm benieuwd naar de live-foto's en verhalen!!

Veel liefs!
  10. Hester:
    23 juni 2012
    Wow Heleen dat schiet op! Ik volg met plezier je reis en verhalen, maar dat had ik je nog helemaal niet laten weten, bij deze dus :) Wat schrijf je leuk, ik had bijna zelf het idee dat ik erbij was met dat vieze franse mannetje en op de col.

Liefs van Hester
  11. Michelle Simons:
    23 juni 2012
    Heleen! Ondanks dat ik je niet kan zien fietsen, ben ik super trots op je!!!
  12. Carlijn:
    23 juni 2012
    Eindelijk lekker weer, het is je gegund! Hopelijk niet té warm, zal het fietsen ook niet makkelijker maken.. Maar geniet er lekker van! Voorlopig deel je dan toch verbaal een hoop van al dat moois met een heleboel enthousiaste lezers, ook niet verkeerd toch ;) Succes en plezier! Liefs!
  13. Jan:
    23 juni 2012
    Geniet vooral van wat je nu allemaal ervaart. Zie het maar als compensatie van de mindere eerste weken. Morgen lekkere rustdag om weer een beetje bij te tanken en dan de laatste ruk en kun je ongelooflijk trots zijn op jezelf. Deze ervaring neemt niemand je meer af. Kus, Jan
  14. Ina:
    23 juni 2012
    Zou je graag gezelschap houden maar zo'n 'barre' tocht kwam nooit in me op. Ben supertrots op je. Dikke zoenenenen
  15. Iris:
    23 juni 2012
    Schat, ik heb iedere keer weer het gevoel dat ik naast je fiets, dus alleen ben je niet hoor :) en anders mag je me altijd even bellen op de top van zo'n berg om het momentje te delen, haha!
    Fietsze weer! Xx
  16. Iris:
    23 juni 2012
    Oh en just for the record: ik bedoel daarmee dat je zo heerlijk beeldend schrijft, net of ik er bij ben :)
  17. Harm:
    23 juni 2012
    no hablo espagnol, soi holandesa!

Ken hem nog. Jeugdsentiment :)

Kus!
  18. Maaike:
    24 juni 2012
    Ow Heleen, wat goed van je! Heb een Alp d'Heuz deja-vu bij je beschrijving van de Pyreneeën, incl de huil, kost en help-mijn-hoodf-ontploft gevoelens. Maar dat gevoel aan de top... meesterlijk! Ben echt super trots op je! En benieuwd naar al die mooie foto's van je ;-) Ben je er trouwens niet al bijna?! Geniet ervan! xx
  19. Rene en andre:
    25 juni 2012
    Heleen, we zitten een paar dagen achter je en proberen je nog in te halen maar of dit nog gaat lukken ...
    groetjes
    rene
  20. Saradottie:
    25 juni 2012
    wie döt oe wat, wie döt oe wat
    wie döt oe wat vandage i
    heb de banden vol met wind
    nee i heb ja niks te klagen
    wie döt oe wat, wie döt oe wat
    wie döt oe wat vandage
    ..................... met dank aan Skik....