Een ontmoeting (in drie bedrijven)

17 juni 2012 - Dax, Frankrijk

Inleiding

Op een mooie zonnige (jaja!) dag fietst een jongedame (v) door het franse bos. Ze draagt een fietsbroek (er zijn maar weinig mensen die daar voordelig in uitkomen, ik maak me geen illusies) en had al twee weken haar benen niet geschoren (isolatie, erg belangrijk tijdens koude kampeernachten, je begrijpt). Haren wassen valt overigens ook niet mee met babyshampoo (wel goed voor je zeem, schijnt). En de witte sportsokken zijn ook niet van de lucht (die lucht!). Afijn.

Plots werd ze gewenkt door een jongeman met een scooter (m) die zich schuilhield langs de weg.

N.B. e.e.a. is vrij vertaald uit het Frans (moedertaal vs. middelbare-school-plus-handen-en-voeten), tussen haakjes staan de bedenkingen. Het is zeer wel mogelijk dat de  jongeman uit het verhaal het iets anders heeft bedoeld of beleefd. Namen zijn eh, weggelaten. Bepaalde intenties leiden echter geen twijfel.

Scene 1

(m) kom eens hier! Weet jij de weg naar Libourne?

(v) eh... (bladert door kaarten): ja, kijk: je moet die kant op en dan zus en zo en die D-weg.

(m) ah, dankjewel! Waar ga jij eigenlijk naartoe?

(v) naar Santiago de Compostela (goh, originele vraag...)

(m) en je bent alleen?

(v) eh, ja.

(m) helemaal op de fiets?

(v) jahaaaa (deze conversatie heb ik inmiddels al in zoveel vormen met zoveel verschillende mensen gevoerd, jonguh!).

(m) en waar kom je vandaan?

(v) (toch een beetje trots, ik heb inmiddels net in het frans een fransman de weg gewezen) uit Nederland!

(m) zozo, een avontuur!

(v) ja, dat is het zeker (met name als ik steeds opgehouden wordt door van die ongure types zoals jij). Oké, nou, dahaag!

(m) dankjewel; en je bent erg mooi!

(v) ah, bedankt (hmm, aardige jongen, en hij wil verder helemaal niks van me!)

Scene 2

(m) (komt langs rijden op scooter en gebiedt me te stoppen) hoever is het eigenlijk naar Libourne?

(v) (kijkt opnieuw op kaarten) 40-50km. Goede reis!

Scene 3

(m) (jongen staat opnieuw stil langs de kant van de weg, en wenkt)

(v) (oké, dit wordt een beetje verdacht)

(m) he, ehm, ga je mee naar de disco?

(v) (?!) eh, nee: ik ben al met m'n fiets (zoals je kan zien... bovendien: vertrouw nooit een man die je in je fietsbroek mee naar de disco wil nemen).

(m) ah, ja... heb je een vriendje?

(v) eh, ja! (leugentje om bestwil mag, in noodgevallen; bovendien, geen idee wat ze daar in het frans onder verstaan)

(m) oh. Maarreh, wil je niet even met mij in de zon liggen? N.B. het betreffende manspersoon was gehuld in vis-oufit, inclusief lange groene jas, en leek er allesbehalve op uit om te gaan zonnen.

(v) (?!) eh, nee bedankt. Ik ga weer! N.B. ondanks tweemaal daags smeren met factor 50 ben ik zelfs na alle bewolking behoorlijk lokaal 'getint' (lees: oncharmante knalrode neus + wangen)

(m) maar wil je dan ook niet een beetje met me seksen..?

(v) (g#&@dv*dm, wéér zoeentje!) nee!

Nawoord

Gelukkig heb ik inmiddels van de fantastische Stephanie (in wiens tuin we mochten kamperen voor 10 euro inclusief ontbijt) een foto van een budhistische beschermheilige voor kinderen gekregen (want ik ben ook nog een beetje een kind, aldus Stephanie) en die draag ik nu bij me. Bovendien brandt haar moeder een kaarsje voor me. Ah, en ik heb op de lokale braderie voor de zekerheid ook een pachtig mes gekocht: vlijmscherp, met vering. "Om m'n brood mee te smeren".

Ah, én ik heb sinds een aantal dagen een fantastische (en hilarische) reis- en kampeergenoot: Ed. Oud politie-agent, en hij kan karate (en hoe!). Dus fransmannen: jullie zijn gewaarschuwd!

1. Martine:
    17 juni 2012
    Heleentje, doe je voorzichtig?! Al ben ik er van overtuigd dat je zo'n beetje iedereen aan kan die zich op je pad waant... Klasse dat je al zoveel km op de teller hebt! Super goed! Blijf vooral verhalen posten want ze zijn heeel vermakelijk! SUCCES :) liefs, Martine
  2. Naomi:
    18 juni 2012
    Ik maak me niet zo'n zorgen - hoewel ik je nog nooit heb zien boksen, maar als je net zo bokst als je bekt komt dat wel goed! ;) En als je óók nog zo fietst, helemaal.
    En inderdaad iedere keer weer vermakelijk die verhalen, goede reis verder!! xxx
  3. Jan:
    18 juni 2012
    Meisje, meisje, je maakt wat mee! Fijn om te horen dat er een vaardige politieagent met je meereist. Bedank Ed voor me! Als je zonder Ed verder gaat en je wordt weer zo lastig gevallen, gebruik dan dat mes om 1 onderdeel van de betrokkene zodanig te beschadigen dat hij nooit meer de behoefte krijgt om alleenfietsende jonge vrouwen lastig te vallen!
    Nog even en dan ben je over de Spaanse grens, dan kom je natuurlijk alleen nog maar aardige mannen tegen.
    Succes! Kus, Jan.
  4. Nathalie:
    18 juni 2012
    Zelfs na de 8 uur durende wandeltocht over de Chinese muur vandaag ben ik nog onder de indruk van jouw prestatie. En vooral van hoe geweldig je reisblogs zijn, iedere keer weer genieten! Liefs vanuit Beijing, Nathalie.
  5. Margreeth:
    Heleen,
    Je hebt duidelijk aantrekkingskracht, maar gelukkkig ook genoeg pit om ze te weren, succes verder en een goeie reis, Margreeth.
  6. Lotte:
    18 juni 2012
    Ja, in Spanje wordt het natuurlijk pas écht leuk qua mannen! Ben benieuwd hoe lang je er over gaat doen als je om de 1 à 2 meter een vent van je af moet slaan! Zorg je wel dat je 19 juli terug bent, zodat we samen naar (sorry, verboden woord:) Portugal kunnen?!?!?
  7. Marit:
    18 juni 2012
    Wat een fantastisch vertaal!! Hoest met de fietsbillen?!
  8. Evelien:
    18 juni 2012
    Jij weet ook in elke outfit mannen van alle nationaliteiten om je vinger te winden he! Ik ben trots op je, Heleen!

Liefs!
  9. Iris:
    18 juni 2012
    Haha, huisarts i.o. maar in de avonduren komt haar ware aard naar biven: autobiografisch scriptschrijver :)
    Pas goed op jezelf! Xx
  10. Maaike:
    18 juni 2012
    Hej bah, vieze fransoosjes! Snel doorfietsen chick, je bent bijna in Spanje! Ga je langs de kust? Kun je misschien nog een dagje surfen :-)
  11. Rita:
    19 juni 2012
    Goed zo meisje.L aat zien hoe de Hollandse dames zijn.....dames om niet mee te spotten dus. Geef ze een linkse en een rechtse .veel liefs uit Haarlem en in gedachten fietsen we mee,ik krijg hiervandaan al een zere ....... Maar daar is de dokter voor toch...?
  12. Harm:
    19 juni 2012
    Hee Leentje,

Houd die reisgenoot maar goed in de buurt [slaat schietgebedje]. Desnoods betaal ik hem :P

Kus!

Kus
  13. Evelijn:
    20 juni 2012
    Fantastische verhalen allemaal. Ik kwam pas laat achter dat je een blog bij houdt, maar ik heb ze allemaal in één keer gelezen. Op de achtergrond hoorde ik Tijmen vragen of het allemaal goed met me ging omdat ik blijkbaar hard aan het schateren was :) Geweldig, ga je na je reis nog iets met je schrijftalent doen? ;)

Ik ben trots op je prestatie, houd vol en toch misschien nog een schapenvelletje nodig?

Liefs Evelijn